Direct aan de slag
Waar wil je aan werken
/>
Doe inspiratie op
Hulp nodig?
Informatie over je website uit Google Analytics halen

Alhoewel de meeste websites tegenwoordig gekoppeld zijn aan Google Analytics is het voor de meeste nog lastig om hier zinvolle informatie uit te halen. In deze blog leggen we uit hoe je basisinformatie uit het startschem haalt. En je je de meest voorkomende vragen beantwoord krijgt.

In deze blog gaan we er van uit dat je ingelogd bent in Google Analytics. Heb je geen inloginformatie hier voor? Vraag deze dan op bij je websitebeheerder.

Het doelgroep overzicht

De meeste informatie die je nodig hebt staat in het doelgroepoverzicht. Om hier te komen klik je op DOELGROEP en dan op de link Overzicht.

Meetperiode bepalen

Rechtsboven staat een van met daar in twee data: de start- en einddatum waarover de gegevens getoond worden. Door er op te klikken kan je deze aanpassen. Klik eerst op de startdag waarvan je wilt meten, dan op de einddag tot waar je wilt meten en daarna op toepassen. De statistieken worden automatisch aangepast.

De sessie grafiek

De grafiek die nu het grootst getoond wordt is de sessiegrafiek. Deze toont het aantal sessies per dag (hieronder meer over sessie). Het belangrijkste wat je in deze grafiek kan zien is een trend: nemen het aantal bezoeken in de geselecteerde periode toe of af?

Hoe veel bezoekers komen er op mijn website?

Onder de grafiek toont Google Analytics het aantal sessie en gebruikers die geteld zijn in de geselecteerde periode. Gebruikers is het aantal wat het meest logisch is voor de meesten. Het geeft namelijk aan hoe veel verschillende personen de website bezocht hebben.

Google Analytics toont in de meeste grafieken het aantal sessies. Een sessie is het aantal keer dat de website bezocht is. Als een bezoeker langer dan 30 minuten niet actief is, geld zijn volgende klik als een nieuwe sessie. Als een gebruiker op middernacht actief is tellen zijn akties voor middernacht en na middernacht als twee verschillende sessies.

Hoe actief zijn mijn bezoekers?

Het aantal paginaweergaven is het aantal pagina's dat bezocht is in de gegeven periode. In  de meeste gevallen is een klik op je website een nieuwe  pagina. Het aantal pagina's heb je o.a. nodig om de kosten voor je website te berekenen.

Het aantal pagina's per sessie geven aan hoe veel pagina's je bezoekers bekijken per keer dat ze op de website kijken. Hoe hoger dit getal, hoe actiever bezoekers op je website zijn.

Hoe lang zijn bezoekers op mijn website?

De gemiddelde sessieduur geeft aan hoe lang bezoekers gemiddeld op je website zijn.

Komen er nieuwe bezoekers naar mijn website?

Het getal bij % nieuwe sessies geeft aan welk percentage van je bezoekers nog niet eerder op je website is geweest. Is je website gericht op het vinden van nieuwe klanten, dan hoop je hier een hoog getal te zien. Is je website vooral gericht op het vormen van een community dan hoop je hier juist een laag getal te zien.

Het bouncepercentage geeft aan welk percentage na het zien van de eerste pagina al afhaakt. Alhoewel dit slecht klinkt is dit in veel gevallen vrij logisch. Heb je op je website nieuws of een blog komt dit vrij veel voor. Bezoekers lezen het bericht en gaan weer verder.