Webanizr Logo
Open / sluit menu

Waarom storytelling?

Storytelling klinkt misschien als weer een nieuwe hype. Weer een nieuwe naam voor een oud idee. En eigenlijk is dat ook zo. Het vertellen van verhalen is van alle tijden. Denk maar aan de bijbel of Griekse tragedies.

Waarom is storytelling dan nu weer helemaal "in". Eigenlijk omdat we in de tijd van advertenties en social media even vergeten waren hoe we ook al weer een verhaal vertellen. Terwijl we er wel graag naar luisteren. Wie gaat er nu niet zitten voor een goede serie? Netflix is niet voor niets zo populair.

Waarom storytelling?

Emotie en authenticiteit

Leuk, maar wat moet ik er mee? Om te beginnen even een stapje terug doen. Hoe veel tijd besteed je aan marketing, social media en adverteren? En hoe veel levert het op? Waarschijnlijk had je aanvankelijk gehoopt een stuk meer terug te zien voor de tijd en moeite die je er in stak.

Kijk dan eens goed naar hoe je de boodschap brengt. Vertel je een verhaal wat je klanten willen horen of som je alleen droog de feiten op? Juist in deze tijd waar alles overal beschikbaar is, zijn mensen op zoek naar meer inhoud. Een verhaal wat ze raakt. Een verhaal waar ze zich in kunnen herkennen. Dat het reclame is, is niet zo'n groot probleem meer, daar zijn we aan gewent. Als het verhaal maar iets met ze doet.

Emotie en authenticiteit

Het is niet moeilijk

Een verhaal vertellen is niet moeilijk. Sterker nog, waarschijnlijk doe je het de hele dag. Het is de manier waarop we ervaringen met elkaar delen.

De kunst is om je communicatie in een ander jasje te gieten. De meest toegankelijke vorm is het schrijven van een blog die je daarna deelt op social media. Het verhaal vertellen in de vorm van een video is natuurlijk nog toegankelijker voor het publiek. Het kijkt makkelijk weg en is direct te delen op social media.

Een vorm die de laatste tijd sterk aan populariteit wint is de microsite. Webanizr ministories is hier een voorbeeld van (onder aan dit artikel meer hierover). Het voordeel van ministories is dat ze veel visueler in dynamischer dan blogs en makkelijker op te zetten dan een video. In die zin het beste van twee werelden.

Het is niet moeilijk

De opbouw van een verhaal

Veel krijgen onmiddellijk een writers block als ze een verhaal moeten schrijven. Want waar begin je? In de meeste simpele vorm werk je door de volgende onderdelen:

  1. Benoem de hoofdpersoon
  2. Vertel het probleem waar de hoofdpersoon tegen aan liep
  3. De eerste pogingen voor het oplossen van het probleem die niet lukten
  4. De uiteindelijke oplossing die wel werkte
  5. De conclusie

Die klinkt misschien alsof je een hele roman moet schrijven. Deze stapjes gebruiken we heel natuurlijk, ook als we een kort verhaal schrijven. Een voorbeeld:

Ik (1)  probeerde gisteren de filter van het koffiezetapparaat te vervangen (2). Ik heb 5 minutern aan dat lipje boven zitten peuteren, maar ik kreeg hem maar niet open (3). Blijkt dat je eerst op het knopje aan de achterkant moet drukken! (4). Weten jullie dat ook voor de volgende keer. (5)

De opbouw van een verhaal